Opaque Presence / Manual of Latent Invisibilities
ed.: Andreas Broeckmann , knowbotic research
published by diaphanes Berlin, Edition Jardins des Pilotes
Table of contents:
Eva Meyer: Me as MacGhillie
Matthew Fuller: The Cat Seemed to Think There was Enough of it Now in Sight
Andreas Broeckmann: action, en passant
Marcus Steinweg: Subject without a Face
Tiqqun: The Problem of the Head
knowbotic research: macghillie – just a void
€ 15,00 / CHF 25,00
public visibility and strategic camouflage
In the society of late capitalism – whether we understand it as a society of consumption, of control, or as a cybernetic society -, visibility and transparency are no longer signs of democratic openness, but rather of administrative availability. Spaces of agency and spaces of social friction are absorbed into the surfaces of technical processes. Even when the games of visibility, of attention, and of the mechanisms of subjectivation, may not always be a matter of bare survival, they are still a matter of maintaining and appropriating heterotopic zones in which resistance, if not freedom, can be postulated.
This book deals with questions of public visibility and strategic camouflage. It hinges on the public performance project ›macghillie – just a void‹ by the artist group knowbotic research, in which urban sites are visited by a figure, clad in a camouflage suit. The so-called ›Ghillie Suit‹ was originally invented in the 19th century for hunting and has since the First World War been used in military contexts all over the world. When worn in a contemporary public environment, its camouflage effects the anonymisation and the neutralisation of the person wearing it. The figure of the ›MacGhillie‹ oscillates between the hyperpresence of a mask, and visual redundancy. It traverses the modern urban environment in which conspicuity holds ambivalent currency, wavering between cumbersome affirmation and visual arbitrariness. In the project, the suit is made available to members of the public who can thus become macghillie for a while, testing the boundaries of subjectivity and identity.
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Sichtbarkeit und Camouflage
Die Künstlergruppe Knowbotic Research beschäftigt sich seit einiger Zeit mit den Themen der Sichtbarkeit und der Präsenz. Ihre performativen und installativen Arbeiten im öffentlichen Raum konfrontieren realweltliche Szenarien mit semi-fiktiven Testfällen.
Im Performance-Projekt ›MacGhillie – Just a Void‹ werden urbane Orte von einer Figur aufgesucht, die mit einem handelsüblichen Tarnanzug bekleidet ist und weder als Individuum noch überhaupt als Person auffällt. Sie durchstreift die moderne städtische Umgebung, in der Auffälligkeit eine durchaus ambivalente Währung darstellt, schwankend zwischen Affirmation und visueller Beliebigkeit.
Für das Projekt ›be prepared, tiger!‹ wurde ein eigenes Tarnkappenboot entwickelt, das die
›Stealth‹-Technologie amerikanischer Tarnkappenbomber anwendet. Wenn es durch Häfen und andere Gewässer gefahren wird, ist das metallisch glänzende Boot zwar mit bloßem Auge zu sehen, bleibt aber für jedes Radargerät verborgen. Die Frage nach dem Zusammenhang von Sichtbarkeit, Präsenz und Handlungsfähigkeit, die vom MacGhillie auf dem Feld des posthumanistischen Subjekts verhandelt wird, verlagert das Boot auf das Terrain der Technologie und ihrer konzeptuellen Wirksamkeit. Neben Darstellungen der künstlerischen Projekte sowie Materialien, die den unmittelbaren Projektkontexten entstammen, umfasst das Buch auch mehrere theoretische Texte.