bibliography

– knowbotiq: “Remote Sensations” in: Amazonia, Anthology as Cosmology, Kateryna Botanova, Quinn Latimer (Eds.), Sternberg Press 2021
– knowbotiq: „Molecular Intimacies“ in: INSERT. Artistic Practices as Cultural Inquiries, Ausgabe 1, Zonen der Gegenwart – Praktiken der Annäherung, 2021,  https://insert.art/ausgaben/zonen-der-gegenwart-praktiken-der-annaeherung/molecular-intimacies
– knowbotiq, Nina Bandi (Hg.), Swiss Psychotropic Gold, Merian Verlag, Basel 2020
– knowbotiq/Nina Bandi, Swiss Psychotropic Gold – Molecularizations, Diffractions, Derivatizations ” in: Architecture and Naturing Affairs, Eds.: Mihye, Hovestadt, Bühlmann, Birkhäuser Basel, 2020
– knowbotiq in: What art can do?, Diaphanes Berlin, 2020
– knowbotiq, “Incantations for Molecular Intimacies”, Sonic Anthropocene – Sound Practices in a Changing Environm., Cadernos de Arte e Antropologia 2020
– knowbotiq, “Amazonian Flesh” in: Book of Anonymity, Anon Collective (Ed.), Punctum Books, 2020
– knowbotiq, Nina Bandi, Rohit Jain,  “Swiss Psychotropic Gold – a Critical Fabulation” in:  Swiss Psychotropic Gold, Merian Verlag, Basel 2020
– knowbotiq, Nina Bandi, “On the Psychotropic Refinery” in: Swiss Psychotropic Gold, Merian Verlag, Basel 2020
– knowbotiq, “Genesis Machines” in : Eco-Visionaries -Art, Architecture, and New Media after the Anthropocene, Hrsg. P. Gadanho, Hantje Cantz, Basel 2018
– knowbotiq in: Das ungute Gefühl auf der richtigen Seite zu stehen, ed. by Marina Belobrovaja, Diaphanes, Berlin, 2018
– knowbotiq, “Angisa Formless – Vom Ornament-Werden oder das Flimmern als Agency” in: Visualität und Abstraktion. Figur – Grund- Verhältnisse. (Virtu-ästhetisch betrachtet), herausgegeben von Hanne Loreck, Materialverlag HFBK Hamburg 2018
-knowbotiq, “Swiss Psychotropic Gold – A Critical Fabulation” in: A* Magazine, University of Basel, Centre for African Studies, 2017
– knowbotiq in: “[f: la répète] ”, ed.: Le Foyer: Dal Molin, Francke, Koehle, Tauriainen, Rutishauser, Vermot-Petit-Outhenin; Zürich: edition fink,2017
– knowbotiq, Access – the obsession of the planter,  in: “The Air Will Not Deny You – Zürich im Zeichen einer anderen Globalität”, ed. Daniel Kurjaković et al., diaphanes: Berlin/Zürich, 2016
-knowbotiq, “The Secret Life of Algorithmic Plants” in, Kunst im öffentlichen Raum Tirol 2007-2014, Tiroler Künstlerschaft, 2016
– knowbotiq, ” The Blackghillie Landscape”, in: “Labor Mülheim, Künstlerisches Forschen in Feldern zwischen Prekarität und Kreativität”, Hg. Jürgen Krusche, Jovis Verlag 2015
– knowbotiq, “bloß da sein, undurchschaubar, das Ereignis teilend – opake Teilhabe unter post-medialer Konditionen” in: “Radikal ambivalent, Engagement und Verantwortung in den Künsten heute”, Hg. Rahel Mader, , Diaphanes Zürich, Berlin, 2013
– knowbotiq in: “Design Anthropology. Outline of an Expanded Concept of Design”, Peter Lang Verlag, Bern Brüssel Berlin Wien Oxford New York, 2012/13
– Opaque Presence, ed. knowbotic research and Andreas Broeckmann, Diaphanes Berlin 2011
– Knowbotic Research, MacGhillie,  in: Hacking the City, Interventionen in öffentlichen und kommunikativen Räumen; Hrsg. Folkwang Museum Essen/ Sabine Schmidt, Steidl Verlag, 2011
– Knowbotic Research, „kotomisi, non essential Mix, Vol.1. in: Connect, Kunst zwischen Medien und Wirklichkeit, Hrsg. Shedalle, Anke Hoffmann und Yvonne Volkart und BAK, Verlag für Moderne Kunst Nürnberg, 2011
– Knowbotic Research, „Animal Infected“ in: Digitale Kultur und Medienkunst aus der Schweiz – Edition 2011; 1 DVD, 45 Min., mit dreisprachigem Booklet; Migros-Kulturprozent, Dominik Landwehr (Hg.); 2011,
– huwwara, anybody looking in: My War, participation in an age of conflict, Fact Liverpool and Edith Russ Haus Oldenburg, catalogue Kehrer 2010
– MacGhillie in: TRUST, U-Centrum für Kunst Dortmund, catalogue Kehrer 20101
– my Black Cat in: Enter Action Digital Art Now, Aros Museum, Aarhus Kunstmuseum 2009, catalogue
– Die Lesegesellschaft in: Ausserdem – Kunst im öffentlichen Raum, Ludwigsburg 2009, catalogue
– Be prepared! tiger! in: El Angel de la Historia, Laboral, Centro de Arte, Gijon 2009, catalogue
– Naked Bandit in: “Synthetic Times”, National Museum of China, Beijing; The MIT Press, Masachusetts 2008, catalogue
– Be prepared! tiger! in “Conspire”, Transmediale Berlin, 2008
– BlackBenzRace in: Kunst und Öffentlichkeit Kritische Praxis der Kunst im Stadtraum Zürich Herausgegeben von Christoph Schenker und Michael Hiltbrunner, JRP|Ringier Zürich 2007
– Naked Bandit in: Mapping new territories. Schweizer Medienkunst international = Art media suisse international = Swiss media art international. Basel: Christoph Merian Verlag, 2005
– Aminima, volume12, new media actual art, Barcelona 2005
– SchnittStellen Herausgegeben von Schade, Sieber, Tholen. Basel 2005.
– aRt&D; Research and Development in Art, Ed. Anne Nighten, V2 Rotterdam, 2005
– Under Fire.2: The Organization and Representation of Violence, Ed. Jordan Crandall, Rotterdam: Witte de With, 2005
– Sarai READER 05: BARE ACTS, Editors: Monica Narula, Shuddhabrata Sengupta, Jeebesh Bagchi + Geert, Lovink Guest Editor: Lawrence Liang; Delhi, 2005
– Naked Bandit in Aminima, Madrid 2005
– Transcoding the sovereign, knowbitic research, artist book, Zurich 2005
– “CODES BAD GUYS SPACE” in Transurbanism, ed. V2/NAI, Rotterdam 2002
– “Connective Force Attack”, in Aussendienst, Hg. Hamburger Kunstvereing, Modo Verlag Freiburg, Deutschland, 2002
-“Urban Agency- Making Interfaces inflammable” in Designing for a digital World, ed. Neal Leach, Wiley-Academy, London Royal Architecture Institute 2002
– Interaction-artisctic practice in the network, ed. Eyebeam Atelier, Jorden Crandall, NY 2001
-“Für eine künstlerische Praxis mit Medien”, in Kunst und Interkontextualität, Ed. Bühler, Koch, Salon Verlag Köln, 2001
-“IO_dencies” in net_condition, Ed. Druckrey/Weibel, MIT Press 2001
-IO_dencies, questioning urbanity, CD_ROM, ed. KR/HGKZ Zuerich
– “slamming” in: Medien, Kunst, Interaktion (80-er, 90-er Jahre), Ed. Frieling, Daniels; ZKM Karlsruhe, Goethe Institut; 2000;
-“Wirksamkeitskonstruktionen”, mit Andreas Broeckmann in: Heute ist Morgen, Ed. Kunst- und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland, 2000
-“IO-lavoro immatriale” in: Offene Handlungsfelder, Open Practices, Biennale Venedig 99, Ed. Peter Weibel, Ecke Bonk; DuMont Verlag Koeln, 1999;
– Knowbotic Research in: Art at the turn of the Millenium; Riemschneider, Grosenik (Hg), Taschen Köln 1999
-“IO_Ruhrgebiet” in: Connected Cities, Kunstprozesse im urbanen Netz, Lehmbruck Museum; Hantje Cantz Verlag, 1999 (Ausstellungskat.)
-” IO_dencies, questioning urbanity” in “Virtual Dimension-Architecture, Representation and Crash Culture”, Princeton Architectural Press, Beckmann 1998
– “IO_dencies, questioning urbanity” , Artlab Tokyo,1998 (Ausstellungskatalog)
– C. Hübler, Sprache und Wahrnehmung an Schnittstellen zwischen Maschinen und Menschen Gespräch;
in: Sinn der Sinne, Schriftenreihe Forum der Kunst- und Ausstellungshalle Bonn (Hg), 1998;
– ‘Dialogue with the Knowbotic Souith, in : Jenseits von Kunst, Peter Weibel (Hg), Wien 1997
– ‘Non-Locations / Event: Under Construction’, in: Interfacing Realities Hrsg: V2, Rotterdam 1997
– ‘The Urban as a Field of Action’; in: Technomorphica, hrsg: V2, Rotterdam 1997
– Discovering Cyber Antarctic, in: Digital Delirium, hrsg: A. und M-L. Kroker, 1997
– ‘Computer Aided Natur’- Knowbots und Navigationen Hans Ulrich Reck und KR,; in: Lab 2, hrsg: KHM Köln 96
– ‘Postorganic Immortality’, in: ‘die Zukunft des Körpers’ ,Kunstforum Bd 133, 1996
– ‘Virtuality and Subjektivity (mem_brane)’, in: Revue virtuelle, Centre George Pompidou 1996
-‘Der Trick des Descartes’; Klaus Peter Dencker und Knowbotic Research, in: Medienkunstpreis, ZKM 95
-‘Co-realities’, in: Nonlocated Online, Medien.Kunst.Passagen 4/94, Knowbotic Research (Hrsg), Passagen Verlag Wien 1994